Navigatie overslaan

Knoop­punt Hoogkerk

Het woord hotspot gebruiken we op deze kaart voor een plek of gebied waar meer knelpunten om een oplossing vragen. Daarbij kan het gaan om een combinatie van maatregelen voor fiets, openbaar vervoer en auto.

Het knooppunt Hoogkerk bestaat uit de P+R Hoogkerk, rotondes aan de noordzijde en de zuidzijde van de A7 en fietsverbindingen in verschillende richtingen. Voor de uitbreiding van de capaciteit van dit grote knooppunt zijn diverse mogelijkheden.

Een eenvoudige oplossing is het verbeteren van de huidige rotondes door een duidelijke en fysieke rijbaanscheiding. Vanaf de meest noordelijke rotonde komt een bypass naar de A7, in westelijke richting. De Roderwolderdijk wordt in deze variant afgesloten voor doorgaand autoverkeer.

In een andere variant blijft de Roderwolderdijk verbonden met de rotonde en komt er geen bypass naar de A7.

Een verdergaande oplossing is ombouw van de drie rotondes tot kruispunten met verkeerslichten. Voor het busverkeer worden aparte busbanen aangelegd bij de kruispunten. De doorfietsroute tussen Leek en Groningen wordt aangelegd aan de zuidzijde van de A7 en sluit aan op het meest zuidelijke kruispunt.

Het Rijk, de gemeente en de provincie Groningen werken hierbij nauw samen met de provincie Drenthe en de Drentse gemeenten Tynaarlo en Noordenveld. De provincie Drenthe bereidt samen met betrokken gemeenten een fietstunnel voor onder de Borchsingel. Deze fietstunnel maakt deel uit van de doorfietsroute Groningen – Peize – Roden.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving.


Lees onze cookieverklaring