Hotspot N355
Het woord hotspot gebruiken we op deze kaart voor een plek of gebied waar meer knelpunten om een oplossing vragen. Daarbij kan het gaan om een combinatie van maatregelen voor fiets, openbaar vervoer en auto.
De N355 is al eerder aangewezen als knelpunt. Tussen het Reitdieplplein en Nieuwklap loopt het verkeer in de spits steeds vaker vast. Het project Verbetering N355 is erop gericht hiervoor oplossingen te realiseren. Daarvoor zou de capaciteit van de N355 tussen het Reitdiepplein en Nieuwklap worden vergroot. De aansluiting bij Slaperstil zou worden verwijderd.
Uit nieuw onderzoek in het kader van het MIRT blijkt dat geen goede oplossing te zijn. De drukte op de N355 verdwijnt er niet door. En veel verkeer uit de wijken Gravenburg en De Held III zou sluiproutes kiezen door Hoogkerk De Held als de aansluiting bij Slaperstil verdwijnt.
Alle mogelijke nieuwe oplossingen gaan daarom uit van handhaving van de aansluiting bij Slaperstil.
Dat kan op verschillende manieren, mede afhankelijk van de manier waarop de N355 in de toekomst wordt ingericht om meer verkeer te kunnen verwerken.
Herinrichting van de N355 kan bijvoorbeeld door aanleg van een flexibele busbaan tussen Nieuwsklap en het Reitdiepplein. Bussen kunnen via die busbaan in de ochtendspits de stad in rijden, en in de avondspits weer uit, in omgekeerde richting.
Een andere variant is verdubbeling van de N355 tussen Nieuwklap en het Reitdiepplein (2x2 rijstroken). Een verder gaande variant hiervan is verdubbeling over een grotere afstand.
Voor verkeer van noord (richtring Reitdiep/Aduard) naar zuid (richting Gravenburg/Hoogkerk) komt bij Slaperstil voor fietsers en autoverkeer een tunnel onder de N355.